fredag, 27 juli 2012 17:09

Res: med ångtåg och motorvagn

anglok lundsbrunn foto elina holmgren heliga hembygd

Kulturarvsfärdmedel - det kommer förhoppningsvis att bli ett återkommande tema här på Heliga hembygd. Vi inleder med att stiga på ett tåg, draget av ånglok, som under somrarna färdas mellan Skara och Lundsbrunn, en blåsig tur i tredjeklassvagn på 20 minuter.


tredje klass lundsbrunn foto elina holmgren heliga hembygd


1874 invigdes första järnvägen i Skara. Persontrafiken var i bruk till 1970 och godstrafik till 1984. Idag driver föreningen Skara - Lundsbrunn Järnvägar all tågtrafik på sommaren samt underhåll av vagnar, lok och räls.

Ångloket VGJ 4 byggdes 1898 på Motala verkstad, och tredjeklassvagnen NKLJ 520 tillverkades 1918 på Vagn & Maskinfabriken i Falun med plats för 30 sittande personer.

ralsbussen lundsbrunns kurort foto elina holmgren heliga hembygd


I Lundsbrunn bytte vi till diseldriven motorvagn från 1957 och åkte den korta sträckan till Lundsbrunns kurort där vi hann med en 5 minuters promenad och föraren hann klippa ner några kvistar som slog emot tåget  innan det var dags att åka tillbaka till stationen i Lundsbrunn. 

ralsbuss lundsbrunn foto elina holmgren heliga hembygd

ralsen i lundsbrunn foto mia lindgren heliga hembygd

Läs mer om Skara - Lundsbrunn Järnvägar på www.sklj.se 

www.sklj.se 

185 kommentarer

Lämna en kommentar